Pedagogická koncepce LMŠ Bažinka


Pedagogická koncepce naší lesní mateřské školy je postavena na principech přírodní pedagogiky, kde děti aktivně objevují svět kolem sebe a učí se v souladu s přírodou. 

Respektujeme individuální potřeby každého dítěte, podporujeme jeho sebevědomí a sebehodnotu. Důraz klademe na stanovení jasných hranic a vzájemný respekt, který vytváří bezpečné prostředí pro rozvoj samostatnosti a schopnosti komunikovat své potřeby. Naším cílem je pomoci dětem rozvíjet jejich vlastní schopnosti a důvěru ve vlastní síly, aby se cítily připravené čelit výzvám a plně využívaly svůj potenciál.

Sedm základních pilířů pedagogického přístupu:

  • Příroda jako učitelka

Příroda je ideální prostředí pro zdravý rozvoj dítěte. Dítě se učí celostně, přímou zkušeností. Příroda rozvíjí všechny smysly, hrubou a jemnou motoriku, fantazii, kreativitu, sociální dovednosti. Snižuje stres, agresivitu, zvyšuje imunitu, dobrou náladu, sebeúctu. Posiluje odpovědné a přátelské chování k přírodě v dospělosti. Při výpravách se řídíme heslem "Není špatné počasí, jen špatné oblečení."

  • Volná hra

Hra je jednou ze základních seberozvíjejících potřeb dítěte. Dítě si potřebuje hrát, jako potřebuje jíst a spát. Hra je pro děti nejen zábavou, ale též vážnou věcí, rozumovou prací a školou myšlení. 

Volná hra je typem dětské hry, při které si dítě samo vybere námět, záměr, hračky i partnera. Tato hra vychází z vlastní potřeby dítěte, jeho vnitřních motivů i zájmů. Je tedy dítětem iniciovaná a zaměřená na proces, ne výsledek. Volná hra slouží ke zdravému a přirozenému vývoji mozku. Posiluje mozek, odhaduje zájmy a záliby, podporuje kreativitu. Vede k rozvoji pohybových, emočních, kognitivních a sociálních dovedností, dává prostor pro "chyby". Proto v Bažince převažuje volná hra nad řízenou činností.

  • Místo hraček příroda, přírodniny a skutečné nářadí

Příroda je plná herního a pracovního materiálu, používáme to, co příroda v daném ročním období nabízí – klacky, listí, květiny, stromy, pupeny, ulity, bláto, hlína, voda, led, sníh, kamení,...

Děti mohou pracovat se skutečným nářadím a pomůckami – kladívka, pilky, nožíky, lopaty, rýče, motyky, hrábě, konvičky, šátky, lana, lupy, dalekohledy. Používáme encyklopedie, různé stavebnice.

V přírodě také rádi tvoříme. Příroda nabízí pestré možnosti pro tvorbu, ale nevyhýbáme se ani tradičním výtvarným prostředkům. Tvoříme téměř každý den.

Také pravidelné zpívání považujeme za základ dobrého zdraví. Zpíváme si všude tam, kde je pro zpěv prostor, v ranním kruhu, za chůze, při hře, při úklidu, při rukodělné činnosti apod.

  • Rytmus a bezpečí

Každý den ve školce je podmíněn rytmem, jehož prostřednictvím získávají děti jistotu v řádu věcí a světa. Pravidelný rytmus pomáhá vnímat svět v souvislostech. Rytmus spoluutváří hranice a pocit bezpečí. Také pravidla, která máme vytvořená, zajišťují pocit bezpečí, jistoty a řádu.

  • Individuální přístup a rodinná atmosféra

Naše třídy jsou věkově smíšené s maximálním počtem 15 dětí ve skupině se dvěma průvodci-průvodkyněmi. Věkově smíšené prostředí přímo připravuje dítě na skutečný život ve společnosti, děti se od sebe navzájem učí v bezpečné nesoutěžní atmosféře. Starší děti si přirozeně osvojují schopnost pomoci slabším, pokud o pomoc žádají, učí se empatii, důležité schopnosti pro život ve společnosti. Mladší děti se nápodobou učí tomu, co starší děti už zvládají. Zcela přirozeně a z vnitřní motivace.

Při práci s dětmi také zohledňujeme jejich silné stránky a podle toho volíme činnosti. Chybu vnímáme jako přítele, který nás učí.

  • Vědomé riziko

Chceme děti připravit na život, který s sebou přináší i rizika. Proto u nás děti mohou pracovat se skutečnými nástroji jako je nůž, pilka apod., mohou lézt na stromy, šplhat do prudkého svahu, rozdělávat oheň atd. Máme vypracovaný systém pravidel a opatření, při jejichž dodržování je riziko úrazu minimální.

  • Důraz na vztahy

Klademe velký důraz na budování a posilování vztahů - mezi dětmi, pedagogy i přírodou. Věříme, že harmonické vztahy jsou základem zdravého vývoje dítěte a proto se věnujeme výchově ke ctnostem, rozvoji komunikačních dovedností a empatie. Všechny metody používáme dle potřeby

Výchova ke ctnostem - Karty ctností

V dětech podporujeme laskavost, odvahu, trpělivost a další ctnosti prostřednictvím karet ctností. Děti se učí pojmenovávat a chápat morální hodnoty, které vedou k lepším vztahům a vzájemnému respektu.


Metodika Dobrý začátek - Maňásci

Pomáhá dětem rozvíjet schopnost vyjadřovat emoce a řešit konflikty nenásilným způsobem. Pomocí maňásků, které jsou téměř v životní velikosti, se děti učí zvládat různé sociální situace - například jak se omluvit, požádat o pomoc a další. Hravá forma usnadňuje porozumění a rozvíjí socioemoční dovednosti.


Prevence sociálně patologických jevů - Trápení řekni

Cílem je, aby si děti samy vyřešily problém. Technika má jasný postup:

  1. říct přímo tomu, kdo trápení způsobil - "Ne, dost, mě se to nelíbí." (děti se učí, jak se vyjádřit k situaci, která je trápí)
  2. pokud dotyčný nereaguje, obrátit se na průvodce (dospělý pomáhá situaci analyzovat a najít cestu k vyřešení)
  3. při složitějších situacích využít tripartitu - dítě, průvodce, rodič (společně hledají řešení konfliktu v bezpečném prostředí)

  4. psychologická pomoc - pokud je problém hlubší a vyžaduje odbornou podporu, nabízíme dětem a rodinám možnost psychologické pomoci, která jim pomůže zvládat složité situace a problémy.

Tento přístup pomáhá dětem rozvíjet zdravé komunikační dovednosti, předcházet sociálně patologickým jevům a zajistit včasnou pomoc, když je potřeba